Gegrond
Image default
Onderwijs

Creatieve basisschoolactiviteiten buiten het normale lesprogramma

Kunsteducatie: even iets heel anders

Soms is het fijn (en nodig!) om buiten het normale lesprogramma om met alle kinderen in de klas te werken aan iets totaal anders: een verrassend kunstproject, een spetterende theatershow of een dansvoorstelling waar de energie vanaf knalt. Binnen de kunsteducatie zijn er genoeg activiteiten voor basisschoolkinderen te bedenken waarin alle leerlingen zich thuis voelen. Zeker als je dit doet onder begeleiding van professionals die precies weten hoe ze in een creatieve workshop met kinderen álles uit hun jeugdige deelnemers halen.

Theater, dans, muziek

Met de hele klas toewerken naar een voorstelling is een ongelofelijk waardevol proces. Want wat moet je eigenlijk goed samenwerken om tot een mooi eindresultaat te komen en wat geeft het een magisch groepsgevoel als het uiteindelijk gelukt is! Podiumkunsten zijn een prachtige manier om kinderen uit te dagen om uit hun schulp te komen. Ze leren verschillende manieren om zich uit te drukken en ervaren hoe het is om voor een publiek te staan en talloze paren nieuwsgierige ogen op zich gericht te hebben.

Kennismaking met techniek

Techniek is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Dat betekent dat we er eigenlijk ook niet meer onder uitkomen om onze kinderen al op jonge leeftijd op een fijne manier in aanraking te laten komen met techniek. Dit zorgt ervoor dat ze er op latere leeftijd al zo vertrouwd mee zijn, dat ze er makkelijker en met meer plezier over leren. De mogelijkheden zijn eindeloos: kunstprojecten waarin de kinderen licht of beweging gebruiken, robotjes maken of met de hele klas een Virtual Reality-film opnemen.

Aan de slag met digitale media

Kinderen die nu opgroeien komen elke dag in aanraking met digitale media, of we dat nou een goed idee vinden of niet. Het is onderdeel van hun leefwereld. Des te beter om er ook op school aandacht aan te besteden! Er zijn ontzettend veel leerzame workshops te bedenken waarin kinderen zowel uitgedaagd worden om kritisch na te denken over digitale media als zelf de handen uit de mouwen te steken. Tijdens een workshop vloggen gaan kinderen bijvoorbeeld eerst in gesprek over wat een vlog precies een vlog maakt, om er vervolgens zelf eentje te maken.

https://www.grotebroer.nl