De symptomen van een Burn-out


Posted On okt 3 2017 by

Burn-out is een van die weggevaren in het leven waar de toppresteerders echt op de hoogte moeten houden, maar helaas zien ze het vaak niet aankomen. Omdat Topmensen vaak zo gepassioneerd zijn over wat ze doen, hebben ze de neiging om te negeren dat ze buitengewoon lange uren werken, veel zware werklast opnemen en enorme druk op zich zetten om te presteren, waardoor ze rijp zijn voor Burn-out. Klik hier voor meer informatie over burn-out.

 

Wat is burn-out?

Burn-out is een staat van chronische stress die leidt tot:

  • fysieke en emotionele uitputting
  • cynisme en detachement
  • gevoelens van ineffectiviteit en gebrek aan prestatie

Wanneer je in een volwaardige Burn-out bent, kan je niet meer op een persoonlijk of professioneel niveau functioneren. Burn-out gebeurt echter niet plotseling. Je wordt niet een ochtend wakker en plotseling ‘brun out’. De natuur is veel meer verraderlijk, waardoor we langdurig opkruipen, zoals een langzame lek, waardoor het veel moeilijker is om te herkennen. Toch geven onze lichamen en gedachten ons waarschuwingen, en als u weet wat u moet zoeken, kunt u het herkennen voordat het te laat is.

 

Wat zijn de tekenen van Burn-out?

Elk van de drie hierboven beschreven gebieden wordt gekenmerkt door bepaalde tekenen en symptomen. Deze tekens en symptomen bestaan ​​langs een continuum. Met andere woorden, het verschil tussen stress en uitbranding is een kwestie van mate, wat betekent dat hoe eerder je de tekens herkent, hoe beter je bent om Burn-out te vermijden.

 

Tekenen van fysieke en emotionele uitputting:

 

 

  1. Chronische vermoeidheid. In de vroege fasen kan je energie ontbreken en de meeste dagen moe voelen. In de laatste stadia voelt u zich fysiek en emotioneel uitgeput en u voelt een gevoel van angst voor wat er op een bepaalde dag voor ligt.
  2. Slapeloosheid. In de vroege fasen kunt u moeite hebben met in slaap vallen of 1 of 2 nachten per week slapen. In de laatste stadia kan slapeloosheid een blijvende, nachtelijke beproeving worden; Zo uitgeput als jij bent, kan je niet slapen.
  3. Vergetelheid / verminderde concentratie en aandacht. Gebrek aan focus en zachte vergeetelijkheid zijn vroege tekenen. Later kunnen de problemen tot het punt komen waar je je werk niet kunt krijgen en alles begint te halen.
  4. Fysische symptomen. Fysieke symptomen kunnen pijn op de borst, hartkloppingen, kortademigheid, pijn in de maag- darm, duizeligheid, flauwvallen en / of hoofdpijn bevatten.
  5. Verhoogde ziekte. Omdat uw lichaam uitgeput is, wordt uw immuunsysteem verzwakt, waardoor u meer kwetsbaar bent voor infecties, verkoudheid, griep en andere immuungerelateerde medische problemen.
  6. Verlies van eetlust. In de vroege stadia voelt u zich misschien niet hongerig en kan een paar maaltijden overslaan. In de laatste stadia kan je je eetlust allemaal verliezen en beginnen je een aanzienlijke hoeveelheid gewicht te verliezen.
  7. Angst. Vroeger kunt u zachte symptomen van spanning, zorgen en edginess ervaren. Naarmate u dichterbij brandt, kan de angst zo ernstig worden dat u niet meer kunt functioneren en kan leiden tot problemen in uw persoonlijke leven.
  8. Depressie. In de vroege fasen voelt u zich misschien verdrietig, soms hopeloos, en u kunt hierdoor gevoelens van schuld en waardeloosheid ervaren. Op zijn slechtst moge je zich vastvallen, erg depressief voelen en denken dat de wereld beter zou zijn zonder jou.
  9. Woede. In het begin kan dit als interpersoonlijke spanning en prikkelbaarheid voordoen. In de laatste stadia kan dit zich tot boze uitbarstingen en ernstige argumenten in huis en op de werkplek leiden.

Last Updated on: januari 26th, 2018 at 5:51 am, by


Written by