Gegrond
Image default
Dienstverlening

Valkuilen bij strategische planning

Vermijd deze zes valkuilen bij het maken van het strategische plan van uw organisatie. Als u kijkt naar de strategie van uw organisatie en uw huidige strategische planningsproces, is het van cruciaal belang om te begrijpen dat er enkele zijn echt grote valkuilen waar je in kunt vallen.

Kies richting

Ten eerste, heb je geen duidelijke richting? Als uw organisatie niet duidelijk kan verwoorden: “Hier gaan we naar toe, dit is waarom we bestaan, en zo zien we er over drie tot vijf jaar uit”, heb je misschien geen richting.

Ten tweede, weet je hoe je nee moet zeggen? Of zeg je overal ja op? Bekijk de laatste reeks initiatieven die u het afgelopen jaar heeft genomen. Hoeveel daarvan zijn mislukt? Van hoeveel van hen had je weg moeten lopen? Dat is een indicatie dat je geen nee zegt.

Lees ook: consultant training

Vergeet niet om priotorisering toe te passen

De volgende valkuil is het niet stellen van prioriteiten. Ga eens kijken naar alles waar iedereen nu mee bezig is in termen van grote initiatieven. Zijn ze allemaal goed uitgerust of lopen sommige achter? Als je een heleboel projecten hebt die vastlopen of achterlopen op schema, heb je waarschijnlijk niet de juiste middelen beschikbaar en kan je prioriteringsproces worden doorbroken. 

Gebrek aan diversificatie is een andere valkuil. Als u naar uw portfolio van initiatieven kijkt, heeft u dan een overmatige concentratie in een specifieke markt of een specifiek product? Of zijn uw weddenschappen verspreid?

Nieuwe ideeën moeten ook aandacht en geld krijgen

De volgende valkuil is het uithongeren van de kinderen. Gaan al uw middelen naar die ene grote kernactiviteit die het grootste deel van uw winst genereert, en worden alle geweldige nieuwe ideeën nooit gefinancierd?

Ten slotte is de laatste valkuil het niet regelmatig herzien van uw strategie basis. U moet uw strategisch plan minstens één keer per jaar vernieuwen. Dat betekent niet dat je al deze oefeningen opnieuw moet doen, maar het betekent wel gaan zitten, de markt valideren en naar je plek kijken. Kijk naar je kerncompetenties, je visie, je missie en vraag: “Zijn deze nog steeds geldig en relevant?”

Laat me dit waarmaken, want deze risico’s zijn enorm. Ik ken een bedrijf voor consumentenverpakkingen dat op verschillende van deze dimensies faalde. Ten eerste misten ze een duidelijke richting. Alles zag er interessant uit en ze waren meer dan bereid om iets na te streven zolang het financiële rendement er maar aantrekkelijk uitzag. 

Ten tweede waren ze niet erg goed in nee zeggen. Als er iets kwam met een voldoende hoog rendement, zouden ze de neiging hebben om het na te streven. En ten derde keken ze niet naar het diversificatie risico. Ze waren zo geconcentreerd op een specifieke reeks nieuwe initiatieven en nieuwe markten die ze wilden betreden, dat ze buitensporige risico’s namen.

Voorkom mislukkingen

De manier waarop deze mislukkingen zich manifesteerden, was dat ze een overname deden voor ongeveer € 100 miljoen in een geheel nieuwe markt waar ze niet veel van wisten. Ze deden de overname op basis van het feit dat het financiële rendement erg aantrekkelijk leek. Snel vooruit drie jaar na die beslissing en elk jaar verloren ze tussen de € 2 en € 5 miljoen. Na drie jaar realiseerden ze zich dat ze het bedrijf niet goed konden runnen. Ze begrepen de markt niet. Ze schreven het hele bedrijf af en sloten het af.

Dus deze valkuilen zijn reëel. Voer de diagnostiek uit en stel uzelf deze vragen terwijl u naar uw overkoepelende strategie kijkt om er zeker van te zijn dat u een strategie heeft die levensvatbaar is en die u zal helpen uw algemene doelen te bereiken

 

https://www.me-scan.nl/menselijk-kapitaal/