Een Call to Action, afgekort als CTA, is een onderdeel van thuispagina’s, landingspagina’s of e-mails waarbij je een bezoeker vraagt om een bepaalde actie te ondernemen. Dit kan variëren van het downloaden van een brochure, het aanvragen van een offerte tot het plaatsen van een bestelling. Het is belangrijk om een Call to Action goed en effectief te gebruiken om het rendement van jouw website te verhogen. In deze blogpost leggen we uit wat een Call to Action inhoudt, hoe het werkt en waarom het zo essentieel is voor jouw digitale strategie. De betekenis van Call to Action (CTA)Een Call to Action (CTA) schept duidelijkheid voor de bezoeker en zorgt ervoor dat een mogelijke klant sneller overgaat tot actie. Het is dan ook belangrijk om de inhoud van deze oproep nauwkeurig te verwoorden. Het doel hiervan is om de bezoeker zo ver te krijgen dat zij tot een specifiek doel leidt, iets waarvan jij als ondernemer voordeel hebt. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot het opbouwen van een contact database of directe verkopen. De drie pijlers van Call to Action (CTA)Een geweldige Call to Action is duidelijk, aantrekkelijk en overtuigend. Elke CTA zou deze drie elementen moeten bevatten om ervoor te zorgen dat jouw bezoekers jouw doel daadwerkelijk bereiken. Het is een uitdaging om alle drie deze elementen in één CTA te krijgen, dus het is belangrijk om opties te overwegen en testen, zodat je uiteindelijk de meest effectieve CTA kiest. Waarom je volgens ons het beste hierin kan investerenCTA’s zijn de krachtigste hulpmiddelen die je als ondernemer hebt! Als je de aandacht van de bezoeker kunt trekken en hen overtuigt om met hun acties een doel te bereiken, heb je met succes een lead of verkoop binnengehaald. Dit zou de belangrijkste overweging moeten zijn bij het ontwerpen van een website, omdat het het belangrijkste doel is van jouw website: converteren. Hoe meer converteringsmogelijkheden (CTA’s), hoe groter de kans dat je kunt converteren. In het kortOm het maximale effect van jouw Call to Action te behalen, zullen alle elementen geoptimaliseerd moeten worden waardoor de bezoeker op jouw website blijft en de CTA opties ziet. Maak gebruik van duidelijke actiewoorden, heldere kleuren, contrast en positie. Het draait er allemaal om hoe je ervoor zorgt dat jij de aandacht van de bezoeker trekt. Houd de taal eenvoudig en de Call to Action kaal, zodat de potentiële klant niet afgeleid of verward raakt. Veel gestelde vragen over een Call to Action (CTA)1. Welke CTA’s werken het beste? 2. Welke kleuren zijn het beste voor een CTA? 3. Is het gebruik van pop-ups effectief? Conclusie:Een Call to Action kan jouw website bezoekers aanzetten tot conversie. Door slim gebruik te maken van CTA’s kan je de kans op conversie maximaliseren en jouw bounce rate minimaliseren. Het is echter wel belangrijk dat je aandacht hebt voor de optimalisatie van de CTA op basis van kleur, positie, taalgebruik en design. Een goed converterende Call to Action kan voor de nodige groei van jouw bedrijf zorgen. |