Om te voorkomen dat er teveel druk uitgeoefend wordt op de aansluiting tussen de as en het wiel, zijn er wiellagers uitgevonden. Deze wiellagers bestaan uit een binnen- en buitenring met daartussen kleine kogeltjes die de druk verdelen waardoor het wiel met minder wrijving rond kan draaien rond de as. Omdat deze krachten natuurlijk niet verdwijnen, maar slechts verdeeld worden, betreft het hier een onderdeel wat regelmatig vervangen moet worden. Gelukkig is dit een klusje wat met wat geduld en oefening makkelijk zelf uit te voeren is. Naast auto’s, worden wiellagers ook toegepast in fietsen, inlineskates en zelfs in de scharnieren van sommige deuren. Wiellagers: wanneer vervangen?Het vervangen van deze onderdelen kan, zoals gezegd zelf uitgevoerd worden. Maar dat betekent wel dat ook het constateren van slijtage zelf gedaan moet worden. Bij deze onderdelen gaat dat gelukkig vrij gemakkelijk. Tijdens het rijden zult u merken dat u met name bij het sturen een brommend of zingend bijgeluid hoort. Essentieel hierbij is dat het geluid niet optreedt bij het sturen de andere kant op. Controleer dan ook zelf nog bijvoorbeeld met een vergrootglas of de lagertjes zelf beschadigd zijn of dat het een gebrek aan smeermiddel betreft. In het laatste geval is opnieuw smeren natuurlijk een betere oplossing dan het vervangen van het volledige onderdeel. Onderdelen kopenBij garages, maar zeker ook via internet zijn er nieuwe onderdelen te verkrijgen. Een lager kunt u makkelijk bestellen. Denk daarbij wel aan de juiste maat en het juiste merk. Een wiellager BMW is bijvoorbeeld het beste geschikt voor dit merk. Het plaatsen kunt u vervolgens thuis in alle rust zelf doen, of het overlaten aan een handige kennis die u hierbij wil helpen. Zo bespaart u tijd (de auto hoeft niet naar de garage) en geld (arbeidsloon). De wiellagers zijn net als de remschijven iets wat in de gaten gehouden moet worden om regelmatig te vervangen.
|
http://www.wiellagers.info/ |